Waarom kiest het Corderius College voor Magister To Do?
Schooljaar '23-'24 zijn de brugklassen van het Corderius College gestart met Magister To Do. Daarmee ondersteunen zij leerlingen bij het leren plannen op een laagdrempelige manier. Het Corderius College heeft eerst gebruik gemaakt van de gratis proefperiode voor Magister To Do. In die proefperiode is op een groot aantal vlakken een vergelijk gemaakt met hun huidige papieren planner en geëvalueerd.
Eibert Jan van Leeuwen, teamleider op Het Corderius College, noemt een aantal opvallende punten: “Het aantal leerlingen dat ‘vaak’ of ‘altijd plant’ is verdubbeld door het gebruik van Magister To Do. En met Magister To Do op app of via web hebben alle leerlingen hun planner altijd bij zich. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de papieren plannen die door een groot aantal leerlingen na een aantal weken vergeten wordt.”
Er zijn ook kritische noten: “Magister To Do waarschuwt leerlingen met automatische suggesties als planning ontbreekt en dat maakt plannen wellicht iets te makkelijk. Ook is het plannen in Magister To Do vooral intuïtief en eenvoudig als je tot 3 weken vooruit plant. Daarna vergt het extra handelingen die wat minder intuïtief zijn. Verder is Magister To Do op dit moment alleen nog voor leerlingen beschikbaar en gaat het ondersteunen wat dat betreft dus hetzelfde als met de papieren planner. Je kijkt mee met de leerling. Extra functies voor mentoren, docenten en ouders zouden zeker welkom zijn. Maar, het feit dat alle toetsen, opdrachten en huiswerk automatisch in To Do komen is juist weer top. Het gaat heel veel gemak voor docenten en leerlingen opleveren. Dat gaf voor ons wel de doorslag.”
Eibert Jan is erg blij met de mogelijkheid op een kleinschalige manier te kunnen starten. “Het gaat erom dat je leerlingen een methode aanleert waar ze langdurig van kunnen profiteren. Daarom starten we komend schooljaar in de brugklassen.”