De overstap naar Magister.learn
In het nieuwe schooljaar 2023-2024 wordt Magister.me vervangen door Magister.learn. Veel scholen willen graag ruim voor de zomervakantie de eerste stappen zetten naar Magister.learn, om alles alvast in te richten en docenten wegwijs te maken in de nieuwe omgeving. In dit artikel leest u hoe dat te werk gaat en hoe wij u daarbij ondersteunen.
Vanaf januari toegang tot Magister.learn
Vanaf januari 2023 kunnen alle Magister.me-scholen toegang krijgen tot de nieuwe digitale leeromgeving. Uw accountmanager stemt met u af wanneer uw school zou willen starten met de overstap. Nadat de contractuele zaken zijn afgehandeld, kunnen de eerste stappen naar Magister.learn gezet worden. Tot 31 juli 2023 kunnen Magister.learn en Magister.me naast elkaar draaien. Zo kunnen leerlingen dit schooljaar gewoon afmaken in Magister.me, terwijl docenten het volgende schooljaar vast voorbereiden in Magister.learn.
Overstapcoördinator
Bij de overstap kunt u uiteraard goede begeleiding van ons verwachten. Voor de begeleiding van de overstap hanteren we een vergelijkbare aanpak als bij de Magister.me-implementatie. Een professionele overstapcoördinator begeleidt uw school gedurende de overstapperiode en is het vaste aanspreekpunt.
Hoe verloopt de overstap?
De overstap begint met een (online) startgesprek, waarin u kennismaakt met de uw overstapbegeleider en waar een stuur- en werkgroep wordt samengesteld. Samen maakt u een planning voor de verschillende activiteiten tijdens de implementatie. Er wordt een tweetal momenten ingepland om de voortgang door te spreken. We plannen ook direct een afspraak voor de evaluatie en afronding van de overstap.
Ondertussen hebben we de Magister.learn omgeving voor u ingericht en wordt de koppeling met Magister door u opengesteld. Docenten, mentoren, leerlingen, klassen en lesgroepen zullen weer dagelijks worden gesynchroniseerd.
De leermiddelenlijst die wij van u hebben ontvangen wordt beschikbaar gesteld in Magister.learn, zodat de docenten direct met het digitale methodemateriaal aan de slag kunnen.
We stellen direct na de start een uitgebreide e-learning-omgeving beschikbaar voor de training van de werkgroepleden en de overige docenten. Voor de werkgroep geven we op locatie een workshop ‘Hands-on’ zodat zij gedegen zijn voorbereid om hun collega’s te ondersteunen. De werkgroep zal de afspraken over de inzet van de leeromgeving uitwerken en de e-learning door de docenten begeleiden. Naast de e-learning zullen docenten ook door de werkgroep begeleid worden in werksessies.
We bieden de mogelijkheid voor docenten om bestaande studiewijzers over te zetten naar Magister.learn. Hoe dat te werk gaat, ziet u in deze video.
Leerlingen krijgen met korte instructievideo’s de tips voor het gebruik. Deze kunnen eventueel samen met de mentor worden bekeken, maar ook zelfstandig.
Pakketten
Alle bovenstaande activiteiten hebben we samengevoegd in het basispakket, pakket I. Uit ervaring van scholen weten we dat deze activiteiten noodzakelijk zijn voor een goede implementatie.
Wenst u een intensievere begeleiding van uw docenten om bijvoorbeeld uw visie extra kracht bij te zetten? Dan raden wij u het uitgebreidere pakket II aan.
Hierbinnen wordt een online vragenuur voor de werkgroep verzorgd, en een tweede vragenuur voor de docenten. In dit pakket hoort ook een bijeenkomst op locatie die we ‘Van visie naar vorm’ noemen. Deze bijeenkomst is voor de werkgroep en de verantwoordelijke schoolleider. Met de visie en het onderwijsbeleid van de school werken we een passende inrichting en gebruik van Magister.learn uit. Voor het informeren en betrekken van alle docenten verzorgen we een plenaire presentatie van Magister.learn op locatie.
Uiteraard bieden we ook mogelijkheden tot meer maatwerkopties. Uw accountmanager gaat graag met u in gesprek over uw wensen. Stuurt u een e-mail via onderstaande button of neem rechtstreeks contact op.